La vida a l'entorn dels productes naturals (i molt més), consells, notícies, curiositats. Digues la teva!


dilluns, 22 de novembre de 2021

La taronja


Imatge: Ellen Levy Finch 

La taronja és una fruita cítrica que prové de diferents espècies de tarongers. La seva polpa està formada per 11 grillons plens de suc.
El taronger dolç és el més conreat de tots els cítrics, en contraposició al taronger amarg que des de l'antiguitat es conreava com a arbre ornamental i per a obtenir fragàncies dels seus fruits. 
El taronger és originari del sud-est de la Xina i l'arxipèlag malai des d'on es va estendre per tot el sud-est asiàtic i, a través de la Ruta de la Seda, per tot Orient. Els àrabs van introduir el taronger amarg a Europa pel sud d'Espanya en el segle X, el taronger dolç no va començar a conrear-se fins al segle XV. El seu cultiu es va estendre des d'Europa a Amèrica, Sud-àfrica i a zones d'Austràlia. Actualment el taronger és un dels fruiters més conreat a tot el món. Els seus principals productors són el Brasil, la Xina, els Estats Units, Espanya, Itàlia, Mèxic, l'Índia, Israel i l'Argentina.
Gràcies a les diferents varietats de taronges podem gaudir-les durant gairebé tot l'any. La seva millor època és de novembre a juny. Es recullen ja madures de l'arbre perquè no són climatèriques, és a dir, a diferència d'altres fruites no maduren un cop recol·lectades.
La taronja té un escàs valor calorífic. Es recomana menjar-les senceres per a aprofitar la seva fibra afavorint el trànsit intestinal. És rica en vitamina C, àcid fòlic i minerals com el potassi, el magnesi i el calci. Conté beta-carotè (antioxidant).
La vitamina C és essencial en la formació de col·lagen, ossos, glòbuls vermells i afavoreix l'absorció del ferro dels aliments així com la resistència a les infeccions.
La beta-carotè o provitamina A es transforma en vitamina A en l'organisme a mesura que el necessita. Aquesta vitamina és essencial per a la visió, el bon estat de la pell, el cabell, les mucoses, els ossos i per al bon funcionament del sistema immunitari. Aquí intervé també l'àcid fòlic creant glòbuls vermells i blancs per a la formació d'anticossos.
El potassi és necessari per a l'activitat muscular normal, el magnesi intervé en el bon funcionament de l'intestí, nervis i músculs, així com en l'òptim estat d'ossos i dents.
El consum de la vitamina C i antioxidants combaten el desenvolupament de malalties cardiovasculars, degeneratives i cancerígenes.
Un got de suc o una taronja mitjana cobreix el 100% de la quantitat recomanada diària de vitamina C, però hi ha situacions que requereixen augmentar el seu consum com el tabaquisme, l'alcoholisme, l'embaràs i la lactància, també l'estrès, els estats de debilitat i baixes defenses, el càncer, les malalties infeccioses, o el reumatisme.
Durant els mesos hivernals i en els canvis estacionals són freqüents els alts i baixos en el sistema de defenses i som propensos a contreure catarros o infeccions, el consum de taronges ens ajudarà a superar aquests moments. 



Émile Munier (1840–1895). "La fillette au panier d'oranges" (1887).
Imatge: nevsepic


A l'àvia Clementina ens agrada cuinar, i més si un dels ingredients és la mel.
Us deixem aquest enllaç per a provar un plat fàcil i ple de sabor: 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies per comentar.