La vida a l'entorn dels productes naturals (i molt més), consells, notícies, curiositats. Digues la teva!


dijous, 23 d’abril del 2020

Sant Jordi confinat



En aquest dia de Sant Jordi diferent, mig esborronat pel confinament i carregat de nostàlgia i d'esperances en un futur millor i proper, recordem un poema de Jordi de Sant Jordi.
Des del seu captiveri a Nàpols, el poeta  s'adreça al seu rei Alfons el Magnànim en el qual diposita les seves esperances d'alliberament.

El poema medieval, llegit des del confinament, sembla una al·legoria de la situació excepcional que estem vivint.

Presoner

Desert d’amics, de béns e de senyor,
en estrany lloc i en estranya contrada,
lluny de tot bé, fart d’enuig e tristor,
ma voluntat e pensa caitivada,
me trob del tot en mal poder sotsmès,
no vei algú que de mé s’haja cura,
e soi guardats, enclòs, ferrats e pres,
de què en fau grat a ma trista ventura.

Eu hai vist temps que no em plasia res;
ara em content de ço que em fai tristura,
e los grillons lleugers ara preu més
que en lo passat la bella brodadura.
Fortuna vei que ha mostrat son voler
sus mé, volent que en tal punt vengut sia;
però no em cur, pus hai fait mon dever
amb tots los bons que em trob en companyia.

Tots aquests mals no em són res de sofrir
en esguard d’u qui al cor me destenta
e em fai tot jorn d’esperança partir:
com no vei res que ens avanç d’una espenta
en acunçar nostre deslliurament,
e mes que vei ço que ens demana Sforza,
que no sofir algu raonament,
de que llangueix ma virtut e ma força.

Per que no sai ni vei res al present
que em puixa dar en valor d’una escorça,
mas Déu tot sol, de qui prenc fundament
e de qui fiu, i-z amb qui mon cor s’esforça;
e d’altra part del bon rei liberal,
qui em socorrec per gentilesa granda,
lo qui ens ha mes del tot en aquest mal,
qu’ell me’n traura, car soi jus sa comanda.

Reis virtuós, mon senyor natural,
tots al present no us fem altra demanda,
mas que us record que vostra sang reial
mai defalli al qui fos de sa banda.

Jordi de Sant Jordi

La màgnífica interpretació de'n Raimon:



2 comentaris:

Moltes gràcies per comentar.