La vida a l'entorn dels productes naturals (i molt més), consells, notícies, curiositats. Digues la teva!


dimecres, 8 de novembre de 2017

Teïna o cafeïna?

La diferència està servida




Diferències entre la teïna i la cafeïna

No n’hi ha. Des del punt de vista químic, tot és cafeïna. Quan prové del tè l’anomenem teïna i quan prové de l’herba mate, l’anomenem mateïna, però la substància és sempre la mateixa.
Què és la cafeïna?
Segons explica la Viquipèdia, és un alcaloide que es troba en determinades llavors com les del cafè, les del cacau o les de la cola, i també en les fulles del te i en les del guaranà. La presència d’aquesta substància actua en aquestes plantes com insecticida natural.

Efectes de la cafeïna

Aquest compost químic té uns efectes molt directes sobre el comportament del nostre cos.
És un estimulant del sistema nerviós central. Fa que augmenti l’estat d’alerta i elimina la somnolència.
És vasoconstrictora, és a dir, comprimeix els vasos sanguinis afectant el sistema cardiovascular, afectant també el sistema respiratori i el gastrointestinal. També té un efecte negatiu en l’absorció del ferro que ingerim a través dels aliments. Augmenta la diuresi.
A grans dosis, pot arribar a provocar una intoxicació que es caracteritza per insomni, nerviosisme i una forta excitació. En casos molt aguts pot arribar a provocar contraccions musculars, arítmia cardíaca i agitacions psicomotrius i molt semblants a les que es produeixen en quadres d’ansietat i de pànic.

Quantitats

Una tassa de café conté de 100 a 200 mg de cafeïna. Un café exprés conté a prop de 100 mg, el café descafeïnat, a Espanya, ha de contenir una quantitat de cafeïna no superior al 0,3%. La quantitat de cafeïna que podem trobar en el te depèn de la varietat i oscil·la entre els 15 mg de tè blanc i els 40 mg per tassa de tè negre.
La Dosi letal (LD) estimada de la cafeína es de 10 g, l’equivalent a unes  100 tasses de cafè.

La cafeïna i la teïna tenen el mateix efecte?

Segons podem llegir en un article de Botanical Online que ens explica les diferències entre la cafeïna del cafè i la teïna del te, els efectes són diferents malgrat tractar-se de la mateixa substància.
La diferència rau en la presencia diferent dels polifenols i els tanins de cada beguda.
Els tanins, dificulten l’absorció de la cafeïna. Per tant, el te, que té un alt percentatge de tanins, fa que l’absorció de la cafeïna pel cos sigui menor i més lenta, dificultant-ne l’assimilació. A més, el te, conté epigalocatequina galata que és una substància amb gran poder antioxidant que ajuden a combatre l’estrès.



Conclusió

Les dues begudes en consums normals (fins a tres tasses per dia), són lleugerament estimulants i considerablement antioxidants. Els efectes antioxidants del te són més elevats.
Moltes begudes energètiques i refrescos ensucrats tenen cafeïna però, en aquests cassos, els efectes antioxidants són molt menys significatius.

Artcles relacionats:

Cafeína [Wikipedia]
Efectos de la cafeína [Botanical Online]
Cafeína del té [Botanical Online]
Alternativas a la cafeína [Botanical Online]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies per comentar.