La vida a l'entorn dels productes naturals (i molt més), consells, notícies, curiositats. Digues la teva!


dijous, 28 d’octubre de 2021

Barcelona - Mataró, la primera línia ferroviària


Fotografia presa cap a l'any 1860. Impulsors, accionistes i enginers que feren possible el tren de Barcelona a Mataró davant la locomotora número 12 a l'estació terme de Barcelona.


El 28 d'octubre de 1848 s'inaugurava la línia Barcelona-Mataró, el primer ferrocarril que funcionava a l'Espanya peninsular per a transport de mercaderies i viatgers. 

Uns anys abans, el 1837, s'havia inaugurat el ferrocarril a Cuba. El català Miquel Biada, oriünd de Mataró, havia estat present a l'acte i va comentar al General Taló, governador de l'illa: "Quan torni al meu país, abans d'un any hauré unit Barcelona amb el meu poble".
La gesta no va ser tan ràpida com havia pronosticat, però després d'aconseguir cinc milions de pessetes va constituir l'empresa "Gran Companyia Espanyola del Camí de Ferro de Barcelona a Mataró i Viceversa" per a dur-la a terme. El capital català no va ser suficient i es va fer necessari recórrer a capital anglès que va adquirir la meitat de les accions.

Comencen les obres amb el túnel de Montgat, el primer túnel ferroviari de la península que creuava el turó del mateix nom.
El 1847 sorgeix un problema financer que es resol per part d'alguns accionistes comprant les accions no cobertes i invertint Biada tota la seva fortuna. Malauradament Miquel Biada va morir uns mesos abans de veure acabat el seu projecte, i va ser substituït pel seu nebot. 
Per fi va arribar el dia amb la sortida oficial de l'estació de Barcelona i l'arribada a Mataró de la locomotora "Mataró". Un èxit total que va contribuir al creixement del Maresme.


La locomotora "Mataró" segons dibuix de Manuel Gargallo. 


Monument a La Mataró a la plaça Universitat de Barcelona (1878).


Fotografia de la rèplica de la locomotora "Mataró" en el centenari. 


Videos sobre la locomotara Mataró

El tren de Barcelona a Mataró [Arxiu TVE] 



Locomotora Mataró en el temps [Museu del Ferrocarril] 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies per comentar.